Cu cât studiezi mai mult, cu cât încerci să dobândeşti mai multe
cunoştinţe, cu atât îţi dai seama că mai ai multe de învăţat.
În majoritatea cazurilor
oamenii au senzaţia că le ştiu pe toate, de aceea mulţi sunt reticenţi la nou
şi mai ales consideră că ei nu au nevoie sa îşi dezvolte cunoştinţele .
La începutul lunii februarie
am participat la un curs cu tema "Medierea conflictelor între copii"
organizat de Asociaţia pentru Comunicare
Non-Violentă.
Cursul s-a adresat tuturor
adulţilor – părinţi, cadre didactice, bone, etc. care îşi doresc să îi sprijine
pe copii în gestionarea diferendelor, asumându- şi rolul de mediator,
oferindu-le în acelaşi timp abilităţi valoroase de relaţionare şi rezolvare de
probleme. Printre participanţii la curs au fost şi 3 mediatori autorizaţi.
Trainer a fost Monica Reu, preşedintele Asociaţiei pentru Comunicare Non-Violentă, care ne –a împărtăşit informaţii despre instrumentele si tehnicile de mediere oferite de comunicarea non-violentă, metodă concepută şi dezvoltată de doctorul în psihologie şi mediatorul de conflicte Marshall B. Rosenberg.
Deşi la prima vedere cursul
a avut o aplicaţie directă pe medierea conflictelor între copii, aşa cum a reieşit
în timpul cursului, tehnicile se pot aplica cu succes şi la medierea
conflictelor între adulţi, întrucât aceştia în situaţiile conflictuale se
comportă întocmai ca nişte copii.
Conform lui Marshall B.
Rosenberg "Comunicarea non-violentă este o modalitate de interacţiune care
facilitează fluxul comunicării pentru schimburi de informaţii şi rezolvarea
neînţelegerilor în mod paşnic. Se concentrează asupra valorilor şi nevoilor
general umane şi încurajează folosirea unui limbaj ce sporeşte bunăvoinţa şi nu
generează resentimente.
Comunicarea nonviolentă
pleacă de la premisa că îmbogăţirea
vieţii este cea mai satisfăcătoare motivaţie a acţiunilor umane, spre
deosebire de frică, învinovăţire sau ruşine. Pune accentul pe asumarea
responsabilităţilor alegerilor şi îmbunătăţirea calităţii relaţilor ca scop prioritar
. Este eficientă chiar şi atunci când persoanele implicate nu sunt
familiarizate cu procesul."
Aşa cum au concluzionat
mulţi dintre cursanţi la final, elementele sau informaţiile dobândite din
prisma comunicării non-violente sunt simple şi la îndemâna oricui, însă oamenii
nu le conştientizează şi nu le pun în aplicare.
Dintre lucrurile care
alimentează conflictele din perspectiva copiilor majoritatea sunt perfect
aplicabile şi adulţilor, cum ar fi timpul redus pentru conectare şi modurile
neproductive de a comunica.
Adulţii, mai mult decât
copiii, sunt tentaţi să eticheteze, să judece, să învinuească, să acuze, etc.
Comunicarea non-violentă se
bazează în primul rând pe intenţia de a creea conectare între oameni. În loc de
judecăţi şi interpretări se trece la un proces de observaţie, la înţelegerea
sentimentelor, a nevoilor şi apoi a cerinţelor.
Deşi s-a spus că
agresivitatea la copii reprezintă un strigăt de ajutor, consider că şi agresivitatea
la adulţi poate reprezenta acelaşi strigăt .
De asemenea, paralela
părinte - judecător /părinte – mediator, în care primul împarte dreptatea, dă o
lecţie, face o educaţie şi are o abordare autoritară, faţă de cel de-al doilea
care are o atitudine de partener, acordă sprijin, conştientizează nevoile,
invită la găsirea de soluţii, mi se pare perfect aplicabilă şi raporturilor dintre
adulţi, inclusiv în relaţiile
profesionale, de muncă, putând reprezenta chiar un instrument de management.
În concluzie, pot să afirm
că tehnicile de comunicare non-violentă, atunci când devin înţelese şi oamenii
îşi manifestă intenţia de a le aplica în relatiile lor, fie cu copiii, fie cu
adulţii, fac ca oamenii să devină mai puţin conflictuali şi implicit mai
"frumoşi".
Mi se pare fundamentală filozofia din comunicarea non-violentă cu "Girafa şi şacalul", conform căreia girafa este un animal cu o inimă foarte mare şi cu o perspectivă mult mai largă asupra lucrurilor, pe când şacalul reprezintă acele momente în care nu suntem in contact cu ceea ce simţim şi cu ceea ce avem nevoie, momente în care reacţionăm în virtutea inerţiei. Depinde numai de noi cum alegem să vedem lumea şi ce urechi ne punem ca să ne ascultăm pe noi şi pe cel de lângă noi. Noi hrănim girafa sau şacalul din noi.
Mediator Cristian Şerban
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu