Urmare a participării la Conferința privind medierea în malpraxisul medical din 11-13 octombrie a.c., precum și în urma analizării textului noului proiect de lege a malpraxisului elaborat de Ministerul Sănătății și aflat în dezbatere publică, ce se află pe site-ul acestuia la adresa http://www.ms.gov.ro, am formulat un set de observații și propuneri, pe care le-am trimis la adresa de e-mail propuneri@ms.ro , cu următorul conținut:
“Subsemnatul Șerban Cristian, licențiat în drept, în calitate de mediator autorizat, vă supun atenției observațiile și propunerile mele cu privire la prevederile art. 668 alin. 2, art. 673 alin. 1, art. 683 alin. 1 și alin. 3 și art. 682 din proiectul de Lege privind Răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de produse şi servicii medicale, sanitare şi farmaceutice, după cum urmează:
“Subsemnatul Șerban Cristian, licențiat în drept, în calitate de mediator autorizat, vă supun atenției observațiile și propunerile mele cu privire la prevederile art. 668 alin. 2, art. 673 alin. 1, art. 683 alin. 1 și alin. 3 și art. 682 din proiectul de Lege privind Răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de produse şi servicii medicale, sanitare şi farmaceutice,
Conform
art. 668 (2) Cap. VI Asigurarea obligatorie de răspundere civilă profesională, Procedura de soluționare amiabilă prevăzută
de art. 673 –683 este obligatorie și
prealabilă acțiunii judiciare, care rămâne fără obiect în cazul înțelegerii
părților.
Aceeași teză de
obligativitate a procedurii de
soluționare amiabilă este prevăzută și în art.
683 (1) conform căruia Procedura de
soluționare amiabilă obligatorie prevăzută de art. 673 – 683 nu va dura mai
mult de 6 luni de la data înregistrării ori completării cererii mentionate la art.
673.
Cu toate
acestea art. 673 (1) ce deschide Cap.
VII Procedura de soluționare amiabilă a incidentelor de malpraxis, prevede că Persoana care consideră ca a fost
prejudiciată de un act de malpraxis se
poate adresa cu o cerere de acoperire a prejudiciului către furnizorul
de servicii medicale unde a fost efectuat serviciul medical.
Această reglementare,
prin sintagma se poate adresa apare ca o OPȚIUNE și nu ca o obligație. Pentru
corelarea cu art.668 alin. 2 și art. 683 alin.1, se impune schimbarea textului
în sensul că Persoana care consideră ca a fost prejudiciată de un act de
malpraxis trebuie/este obligată să se adreseze cu o cerere de acoperire a
prejudiciului către furnizorul de servicii medicale unde a fost efectuat
serviciul medical.
Proiectul de
lege nu reglementează CE SE INTÂMLĂ DACĂ PARTEA INTERESATĂ NU APELEAZĂ LA
PROCEDURA AMIABILĂ și înțelege să se
adreseze direct instanței de judecată.
Din enumerarea
făcută la art. 682 conform căruia Dacă
cererea de acoperire a prejudiciului nu este solutionata în termenul prevăzut
de art. 683 (1), sau este respinsă de către societatea de asigurări si/sau de
catre asigurat, sau dacă părțile nu se înțeleg cu privire la cuantumul
despăgubirilor, persoana prejudiciată se poate adresa instanţelor de judecată
în vederea constării existenţei unei fapte de malpraxis medical, a unui
prejudiciu, în sensul prezentei legi, stabilirea întinderii lui şi obligarea
societăţii de asigurări la acoperirea prejudiciului, ar rezulta că o
asemenea posibilitate nu există. Pentru cazurile în care, în fapt, partea
interesată va sesiza direct instanța de judecată, apreciez că se impune reglementată expres SANCȚIUNEA care nu poate fi
decât RESPINGEREA ACȚIUNII CA PREMATURĂ, sau cel mult ca INADMISIBILĂ.
În ce privește art. 683 (3) conform căruia Încălcarea confidentialității de către
persoana care a facut sesizarea sau de către un reprezentant al acesteia duce la pierderea dreptului de a beneficia
de procedura de soluționare amiabilă, pacientul putând fi obligat să returneze suma primită în baza tranzacției, consider
că aceste 2 sancțiuni nu pot fi funcționale și tind să încalce anumite drepturi
generale, astfel:
Pe de o parte, procedura de solutionare amiabilă este reglementată la
art.668 alin. 2 și art. 683 alin.1 ca o OBLIGATIE PREALABILA si NU ca un DREPT
pe care o persoană să il poate pierde.
De asemenea, opinez că partea interesată nu poate pierde accesul la această
procedură în condițiile în care Cap. VII Procedura de soluționare amiabilă a
incidentelor de malpraxis este
reglementat cu OBLIGAȚII și pentru Furnizorul
de servicii medicale . A se vedea art. 674 și art. 675.
Totodată,
această situație nici nu este prevăzută printre cazurile enumerate de art. 682 în care persoana prejudiciată se
poate adresa instanţelor de judecată.
Pe de altă
parte, suma primită în baza tranzactiei
nu poate fi returnată ca urmare a încălcării confidențialității. Opinez că pentru
nerespectarea confidențialității nu poate opera o asemenea sancțiune, întrucât
suma este primită în baza constatărilor făcute de expertul medical, pentru
producerea unei fapte culpabile și pentru care nu poate interveni
exonerarea de răspundere pentru comunicarea publică a informațiilor din cadrul
procedurii de soluționare amiabilă a cazurilor de malpraxis. Mai mult, această
sancțiune nu poate opera după ce, conform art. 677 (4) partea vătămată a
suportat și onorariile experților
medicali din Lista națională.
Consider că nerespectarea confidențialității poate atrage NUMAI obligația de plată a unor daune ca urmare a suferirii unor prejudicii efective de către părțile implicate.
Cu deosebită considerație,
16 octombrie 2013 ”
Cu deosebită considerație,
16 octombrie 2013 ”
Mediator
Șerban Cristian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu