Bine aţi venit la Biroul Mediatorului Şerban Cristian.

"Fiecare om are în el o disponibilitate de a rezolva si depasi propriile conflicte." (Irina Holdevici - Psihologia Succesului)


Bine aţi venit la Biroul Mediatorului Şerban Cristian.
IMPREUNĂ PUTEM REZOLVA PROBLEMA DUMNEAVOASTRĂ!


joi, 10 ianuarie 2013

Este necesară sau nu reglementarea unitară a formei documentelor ce se vor redacta după informarea privind avantajele medierii?




În prima mea postare de pe blog din acest an spuneam că este important ca mediatorii, Consiliul de Mediere, asocitaţiile din domeniul medierii să îşi dea mâna pentru un start bun si că nu poate fi acceptat un start slab, care ar putea compromite acest concept nou al medierii.

            Dat fiind că până la momentul 1 februarie mai sunt 3 săptămani, cred că se impune în primul rând stabilirea unei politici unitare privitoare la implementarea în practică a informării obligatorii privind avantajele medierii, respectiv a actelor care se impun a fi redactate după şedinţa de informare şi care  urmează a fi înmânate participanţilor la informare.
           
Consider  extrem de important acest aspect, având in vedere noile prevederi introduse prin O.U.G. nr. 90/12.12.2012 de modificare a  Legii 192/2006, și mă refer în special la faptul că mediatorii au studii din toate domeniile, iar în practică redactarea şi forma sub aspect juridic a acelor documente ce trebuie eliberate participanţilor la informare pot avea de suferit, existând riscul chiar al întocmirii neconforme a unor asemenea documente.
           
Mă refer aici in mod special la dispoziţiile art. 2 alin 1¹ care pevede că:”Dovada participării la şedinţa de informare privind avantajele medierii se face printr-un certificat de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea. Dacă una dintre părţi refuză în scris participarea la şedinţa de informare, nu răspunde invitaţiei prevăzute la art. 43 alin. (1) ori nu se prezintă la data fixată pentru şedinţa de informare, se întocmeşte un proces-verbal, care se depune la dosarul instanţei.”

Problemele care se pot naşte în practica implementării informării asupra avantajelor medierii, în ce priveşte redactarea certificatului de informare sau a procesului verbal, după caz, pot fi importante şi pot privi în principal dacă aceste acte se semnează numai de mediator sau se semnează şi de participanţii sau, după caz, participantul la şedinţa de informare.
           
În principiu fiecare mediator poate să îşi redacteze actele în biroul lui după cum ştie mai bine şi după propria expertiză. Pentru mediatorii cu o foarte bună pregătire juridică poate reprezenta o problemă simplă, care nu se impune a fi stabilită unitar. Sper ca măcar colegii mediatori de altă pregatire decât cea juridică să fie interesaţi şi să fie de acord că se impune stabilirea unitară a formei celor două documente de care am făcut vorbire.
           
În ce mă priveşte, consider necesar ca aceste tipuri de aspecte, cu referire specială la forma celor două documente sus menţioante, să fie stabilite în mod unitar de către Consiliul de Mediere până la data de 1 februarie.
            Revin și spun că medierea, prin procedura informării,  trebuie să aibă un start bun, iar mediatorii nu trebuie fie discreditaţi nici în faţa participanţilor la informare, dar mai ales în ochii judecătorilor, care vor reprezenta primii cenzori în privinţa legalităţii  documentelor emise de noi.
           
Deşi sunt un mediator la început de drum, ca mulţi dintre colegi, datorită experienţei mele juridice, inclusiv din domeniul arbitrajului comercial, îmi permit să-mi argumentez opinia pe o situaţie de fapt identificată întâmplător, referitoare la redactarea celui mai important document din procedura medieri şi de care nu am cunoştinţă să fi fost rezolvată printr-o practică unitară. Mă refer aici la acordul de mediere.
            Până acum am redactat şi am învăţat de la cei mai experimentați  decât mine că acordul de mediere se redactează de mediator şi se semnează de părţile care au ajuns la « acord », inclusiv de către mediator.
           
Recent însă am auzit de la un coleg mediator, un jurist respectabil, că acordul de mediere, în calitatea acestuia de înscris sub semnatură privată se semnează exclusiv de părţile implicate şi în niciun caz de mediator, care nu este implicat în nici un fel în întelegerea dintre ei.
             
În primul moment mi-am spus că respectivul coleg greşește şi că acordul de mediere se impune a fi contrasemnat formal şi de mediatorul care l-a redactat şi în prezența căruia s-a ajuns la un acord. La acest moment nu  îmi mai pun problema dacă respectivul coleg mediator procedează corect sau nu când  nu semnează acordul de mediere sau că eu greşesc pentru că am semnat acordul de mediere aşa cum am învăţat de la alţi mediatori cu experienţă. Problema pe care mi-o pun acum este că această diferenţă de practică în ceea ce privește  un document fundamental din procedura medierii nu trebuie să existe, iar dacă există, aspectul trebuia reglementat pentru ca pratica să fie unitară.
           
Documentându-mă mai atent am constatat că mediatori de renume din Craiova, Timişoara, Satu Mare etc.  procedează diferit pe tema contrasemnării acordului de mediere, unii semnându-l, iar alţii nu!
            Nu cred că în mediere, pe aspectele importante, crearea unor practici individuale face bine medierii, ci dimpotrivă, riscă să o discrediteze, iar mediatorii să pară mai puţin pricepuţi.
            Revenind acum la situaţia ridicată, privind forma juridică a certificatului de informare şi a procesului verbal, așa cum spuneam mai sus, practica poate naşte anumite probleme în ce priveşte redactarea acestora, în raport de art. 2 alin. 1¹, aşa cum a fost introdus prin O.U.G. nr.  90/2012, respectiv :
            - certificatul se redactează şi se semnează numai de mediator, după care se înmânează participanţilor la informare care  refuză medierea.
             - certificatul se redactează de mediator şi se semnează de acesta si de participanţii care au fost informaţi.
            - procesul verbal se redactează de mediator şi se semnează de acesta şi de partea prezentă, în lipsa celeilalte/celorlalte părţi.
            - procesul verbal se redactează si se semneză numai de mediator, după care se înmânează părţii prezente.

Concluzionând, faţă de forma juridică a celor două documente analizate mai sus, consider că certificatul de informare , după cum îi spune şi numele este un act juridic unilateral prin care autoritatea emitentă, cum este cazul mediatorului, certifică faptul că două sau mai multe parţi s-au prezentat şi au fost informate despre avantajele medierii. În această situație opinia mea este că cetificatul de informare trebuie sa fie semnat doar de către mediator.
În ce priveşte procesul verbal, consider că acesta trebuie să se semneze şi de partea prezentă, alături de mediator, procesul verbal reprezentând un act juridic bilateral care se încheie întotdeauna de două sau mai multe părţi semnatare.

Prezentul articol reprezintă o teză care poate constitui o premisă pentru stabilirea unor practici unitare pentru implementarea în practică a informării obligatorii. În concluzie, răspunsul meu la întrebarea din titlul acestui articol este: da, este necesară!


                                                                                      Mediator Cristian Şerban

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu