Blocați
de multe ori în problemele cotidiene, uităm că viața ne oferă alternative. Despre
alternativa la medicina convențională și despre alternativa la justiția clasică
s-a discutat în același context și cu aceeași seriozitate la Forumul
Internațional de Medicină Alopată și Alternativă, desfășurat la finalul lunii trecute. A fost o șansă
pentru mine să ascult reprezentanți remarcabili din domeniul medicinei alopate și
al medicinei alternative, dar și să pot să le vorbesc, în cadrul unei
prezentări despre “Medierea si
Malpraxisul medical. O metodă alternativă de soluţionare a conflictului din
domeniul medical”.
Dacă rămânem pe
teritoriul analogiilor, pot spune că, aşa cum acupunctura este o metodă de
medicină alternativă în raport de medicina alopată, tot aşa medierea este o
metodă alternativă de soluţionare a conflictelor faţă de justiţia clasică. Iar soluționarea cazurilor de
malpraxis medical are nevoie de alternative realiste și benefice pentru părți.
Începând din 15 februarie 2013, conform Legii nr. 92/2006 privind
medierea şi organizarea profesiei de mediator, care a suferit completări şi modificări importante în 2012,
părţile, persoane fizice sau persoane juridice, sunt obligate să participe la
şedinţa de informare privind avantajele medierii, inclusiv, dacă este cazul,
după declanşarea unui proces în faţa instanţelor competente, în vederea
soluţionării pe această cale a conflictelor în materie civilă, de familie, în
litigiile de muncă, în domeniul protecţiei consumatorilor, etc., precum şi în
domeniul răspunderii profesionale în care poate fi angajată răspunderea
profesională, respectiv cauzele de
malpraxis, în măsura în care prin legi speciale nu este prevăzută o altă
procedură.
Malpraxisul este definit de Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, ca fiind eroarea profesională săvârşită în exercitarea
actului medical sau medico-farmaceutic, generatoare de prejudicii asupra
pacientului, implicând răspunderea civilă a personalului medical şi a
furnizorului de produse şi servicii medicale, sanitare sau farmaceutice.
Malpraxisul medical trebuie abordat din perspectiva
pacientului, a medicului, cât şi a companiei de asigurări. Din ce in ce mai
mulţi pacienţi îşi cunosc drepturile şi acţionează în consecinţa. Colegiul
Medicilor se confruntă cu un volum destul de mare de sesizări şi încearcă să
soluţioneze sesizările primite în măsura disponibilității specialiștilor si experților .
Încălcarea unei norme deontologice, fără a produce vreun
prejudiciu pacientului, poate atrage răspunderea disciplinară a medicului, însă
în situaţia în care conduita culpabilă a medicului are drept rezultat
producerea unei pagube pe seama pacientului, intervine răspunderea civilă
delictuală pentru malpraxis. Pentru angajarea răspunderii juridice trebuie să
existe cumulativ o conduită ilicită, un prejudiciu, legătura de cauzalitate
între conduita culpabilă şi rezultatul vătămător, vinovăţie din partea
pers
Implicarea medicului reclamat pentru malpraxis este analizată
de către Colegiul Medicilor doar prin prisma prevederilor Codului Deontologic
medical si nicidecum Colegiul nu ia decizii în privinţa prejudiciului produs
prin malpraxis. În privinţa răspunderii civile sau penale a medicului se
pronunţă instanţa sau organele abilitate, decizia Colegiului constituind doar o proba extrajudiciară.
Pentru stabilirea cazurilor de răspunde civilă a personalului
medical în baza Legii nr. 95/2006, la nivelul fiecărei autorităţi publice
judeţene sau a municipiului Bucureşti se constituie o Comisie de monitorizare
ce este competentă pentru cazurile de malpraxis, ce trebuie sesizată de către o
persoană păgubită printr-un act medical, ori de către moştenitorii săi, în caz
de deces. Comisia stabileşte, prin decizie, dacă în cauză a fost sau nu o
situaţie de malpraxis. În cazul în care asiguratorul sau oricare dintre
părţile implicate nu este de acord cu decizia Comisiei, o poate contesta la
instanţa de judecată competentă. Procedura stabilirii cazurilor de malpraxis nu
împiedică liberul acces la justiţie potrivit dreptului comun.
Asigurătorul acordă despăgubiri pentru prejudiciile de care
asiguraţii răspund, în baza legii, faţă de terţe persoane care se constată că
au fost supuse unui act de malpraxis medical, precum şi pentru cheltuielile de
judecată ale persoanei prejudiciate prin actul medical, respectiv prin
aplicarea unei asistenţe medicale neadecvate, care poate avea drept efect
inclusiv vătămarea corporală ori decesul.
Medierea cazurilor de malpraxis poate interveni în orice moment pe parcursul
procedurii de constatare a existenţei acestuia, inclusiv ulterior în faţa
instanţelor de judecată, în orice fază a procesului.
S-ar putea ca unele persoane să privească medierea
unui asemenea conflict din domeniul medical ca o recunoaştere a faptei
medicului sau a persoanelor şi instituţiilor medicale implicate. În general,
există o reticenţă din partea persoanelor acuzate să apeleze la o înţelegere,
indiferent ce formă ar îmbrăca înțelegerea, însă aceasta este o idee
preconcepută, persoanele implicate omiţând exact fondul problemei cu care se
confruntă. Cel puţin în primă fază, nu țin cont de interesul propriu al
protejării imediate a imaginii care poate suferi deteriorări iremediabile,
respectiv de interesul imediat al persoanei vătămate sau ai reprezentanţilor
acesteia care au nevoie de înţelegerea situaţiei şi față de care se poate merge
de la oferirea de scuze până la o ofertă de despăgubiri, atunci când este
cazul, pe lângă eventualele plăţi făcute de asigurător.
Din păcate, malpraxisul medical este o sursă de procese publice,
de ştiri TV de senzaţie şi o formă de a analiza întreaga viaţă profesională a
unui medic care a greşit poate o singură dată în activitatea sa, în loc sa fie
un domeniu în care să aibă acces doar părţile implicate, alături de
specialiştii în medicină şi drept.
Din această perspectivă medicii ar trebui sa fie primii
care să militeze pentru încheierea unor acorduri de mediere completate cu
clauze stricte de confidenţialitate care să fie semnate de către participanţii
la mediere. Expunerea într-un cadru privat, în biroul
mediatorului a nevoilor şi frustrărilor ce le are un pacient față de medic sau
faţă de unitatea medicală pot fi reliefate mai bine în procedura confidenţială
a medierii, iar aceasta nu poate reprezenta decât un aspect pozitiv, atât
pentru pacient, cât şi pentru medic sau instituţia medicală.
Fundamental de observat este faptul că medierea deschide o
poartă către găsirea unor soluţii care să reprezinte mai bine interesele
părţilor implicate în conflict, fără analiza şi actul de dispoziţie al unor
persoane cu atribuţii de putere, care să hotărască într-un mod mai mult sau mai
puţin mulţumitor pentru una sau alta dintre părţile implicate.
Un alt aspect important este că în mediere nu se urmăreşte
găsirea de vinovaţi, ci doar rezolvarea unor probleme şi satisfacerea unor
nevoi atunci când părţile sunt de bună credinţă, dar mai ales realiste în ce
priveşte obţinerea prin consens a dezideratelor lor, cel puţin în parte.
În multe situaţii de malpraxis conflictul dintre
personalul medical şi pacient este amplificat în mod artificial, iar procesul
civil sau penal întrerupe relaţia dintre personalul medical şi pacient,
amplificând conflictul. Astfel, medierea reuşeşte să aşeze părţile faţă în
faţă, fiecare parte ascultând punctul de vedere al celeilalte. Având în vedere
că malpraxisul nu presupune intenţia personalului medical, este de aşteptat ca
tensiunea existentă între părţi să se diminueze pe parcursul medierii şi
acestea să ajungă la un acord.
Mai mult, medierea poate fi aplicată
cu succes în situaţia în care fapta medicului îmbracă forma unei infracţiuni la
care împăcarea parţilor înlătură răspunderea penală, fiind ideală ajungerea la
o înţelegere. De asemenea, medierea este posibilă inclusiv în cazul faptelor
grave incriminate şi sancţionate de legea penală, în ce priveşte latura civilă
a procesului penal, care are ca obiect acordarea de despăgubiri.
Cred foarte tare că pentru a se recurge la procedura
medierii e nevoie de o analiză corectă a raporturilor cu partea adversă în
conflict, dar mai ales de o analiză personală a minusurilor şi plusurilor pe
care partea le deţine în conflict, inclusiv de o analiză a posibilelor
câştiguri şi a posibilelor pierderi materiale, emoţionale sau de imagine care pot
avea loc în urma analizării, judecării sau expunerii diferendului, atât de
către instituţiile
abilitate sau de către mass-media, inclusiv de publicul larg.
Din nefericire, in cele mai multe cazuri, părţile implicate
nu sunt deloc raţionale când îşi evaluează şansele de succes în cazul unui
proces, precum şi daunele ce le pot fi imputate. Din această cauză, majoritatea
proceselor de malpraxis nu se închid în mod amiabil.
Medierea merită încercată, cel puţin pentru că oferă posibilitatea
ca oricând în cadrul procedurii să se poate renunţa în favoarea escaladării
conflictului în faţa instanţelor de judecată. Cine înţelege că soluţia finală
la care se poate ajunge, chiar după mai multe şedinţe de negociere, asistată şi
facilitată de mediator, este una controlată şi acceptată, va da expunerea
publică a litigiului şi judecarea de către instanţa de judecată, pe mediere,
chiar dacă la final rezultatul va fi doar parţial!
În prezent medierea funcţionează în domeniul medical,
pacientul urmărind repararea prejudiciului cât mai curând posibil de la
producerea vătămării, iar medicul fiind deschis la dialog tocmai pentru a-şi
proteja cariera şi imaginea. Deşi funcţionează, medierea a fost aleasă până
acum ca excepţie, regula constituind-o antamarea litigiului în faţa instanţelor
de judecată.
Sper că odată cu obligarea părţilor să parcurgă şedinţa de
informare cu privire la avantajele acesteia, conform legii medierii, cazurile
de malpraxis medical vor fi rezolvate predominant prin mediere, iar părţile vor
fi conştientizate mai mult ca niciodată că este în avantajul lor să utilizeze
această metodă alternativă de rezolvare a conflictelor în defavoarea justiţiei
clasice.
Dincolo de
discuțiile despre mediere, ca soluție pentru rezolvarea cazurilor de malpraxis,
Forumul Internațional de Medicină Alopată și Alternativă mi-a dat ocazia să
ascult și să cunosc oameni pe care îi consider nişte profesionişti ai vieţii. Am
fost impresionat de participanti, de calitatea lor profesională, indiferent că
reprezentau domeniul medicinii alopate sau al medicinii alternative. Remarc
prezentările deosebite făcute de prof. univ. dr. Irinel Popescu, preşedintele Academiei de Ştiinţe Medicale din România,
conf. univ. dr. Vasile Niţescu, prof.
univ. dr. gen. Dumitru Constantin Dulcan,
dr. Corneliu Moldovan sau academicianul
Alexandru Bogdan.
În cele doua zile de
forum am învăţat foarte multe de la medicii de toate felurile și vreau sa cred
că şi domniile lor au plecat de la forum cu un plus de valoare prin
informaţiile despre mediere.
Mediator Cristian Șerban
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu